W programie nauczania języka polskiego jest wiele tekstów związanych z okresem okupacji. Uczniowie zapoznają się z "Kamieniami na szaniec" Aleksandra Kamińskiego, fragmentami "Pamiętnika z powstania warszawskiego" Mirona Białoszewskiego, powieścią autobiograficzną Melchiora Wańkowicza, poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego i wieloma innymi tekstami kultury. Klasa VIII b na lekcji polskiego wybrała się, oczywiście on-line, na wycieczkę do Muzeum Powstania Warszawskiego na lekcję poświęconą ludności cywilnej w czasie powstania z 1944 roku. Mogliśmy nie tylko posłuchać ciekawego wykładu, ale także rozmawiać o tych trudnych czasach i zobaczyć wyjątkowe eksponaty muzealne. Na lekcji nie zabrakło opowieści powstańczych a nawet zabawnych anegdot. Myślę, że młodzież nie tylko poznała fakty historyczne i pogłębiła swój patriotyzm, ale także uświadomiła sobie dramatyzm pokolenia kolumbów oraz wyzwania i trudności współczesne. Okazuje się, że w sprawie edukacji nasza młodzież ma wiele wspólnego z tą z okresu II wojny światowej. Trzeba wierzyć, że to, co złe minie, a wiedzę i umiejętności zawsze warto rozwijać.