Debata oksfordzka zwana też debatą uniwersytecką to rodzaj debaty, w której zdecydowanie zabronione jest obrażanie bądź wyśmiewanie mówców strony przeciwnej. Zadaniem debatujących jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. Typ debaty pochodzi z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
W taki właśnie sposób debatowali uczniowie klasy VII dwujęzycznej nad problemem, czy współczesnemu człowiekowi potrzebna jest jeszcze kultura wysoka? Uczniowie mieli 2 tygodnie na zebranie materiału, uporządkowanie wiedzy i przygotowanie się. 6 marca wylosowali określone stanowisko i musieli przygotować wypowiedź składającą się z tezy, argumentów, kontrargumentów i wniosków. Zaletą debaty oxfordzkiej jest wysoki poziom kulturalny dyskusji, typowy język pełen argumentów, nie emocji oraz nietypowy sposób sprawdzenia zdobytej dotychczas wiedzy. Uczniowie doskonale wypadli w roli debatujących, niczym studenci Oxfordu stawiali śmiałe tezy poparte autorytetami, zarzucali przeciwników kontrargumentami i formułowali własne argumenty poparte licznymi przykładami z literatury, teatru, muzyki, filmu itd.